tirsdag den 5. april 2016

Evan - Sanne - Bedst

Øllens navn: ESB
Geografisk placering: Nordjylland
Dato for smagning: 05.04.2016
Dom: 5

Uha, det er potentielt akavet det her. Denne ølblog handler nemlig om en øl, hvor jeg kender bryggeren. Og hvad gør man så, hvis man ikke kan lide den?! Inden jeg smagte, advarede jeg fars fætter Evan om, at min blogs fortsatte succes og høje læserrate afhang af min troværdighed (det hørte jeg selv Mascha Vang sige om sin blog i fjernsynet forleden - og hun har 12 bloggere og to sælgere ansat, så der spidser man lige ører ik?!) Derfor skulle han ikke forvente nogen partisk blødsødenhed herfra - for hvad så, hvis en af mine læsere tog mig på ordet, og smagte på øllen (som i øvrigt ikke kan købes, da det er ren hobby-business...) Det var han fuldstændig indforstået med - hvilket jo viste en klar selvsikkerhed. Han var tydeligvis selv ret vild med resultatet af deres brygning... Interessant.

Evan advarede om, at den var lidt flad. Det er jo ikke smart at sige til kvinden, som brugte over halvanden time på at komme igennem en halv liter Guinness netop pga. fladheden. Anbefalingen var så, at jeg skulle stille den ved en radiator i nogle dage, og derefter i køleskabet, fordi det kunne forbedre ved kulsyren (eller sådan noget?!) Men jeg var jo på tour - og ja, det lyder meget mere rock'n'roll end det var - og jeg havde derfor ikke adgang til eget køleskab. Og jeg ville så nødig drikke øl direkte fra radiatoren.

Dette billede har ikke så meget med øllen at gøre,
men Sanne og jeg havde en fælles kærlighed
for dette billede af Michael Kvium fra Kunsten
i Aalborg, som så smukt portrætterer en kvinde/monster.
Så jeg drak den lunken og relativt flad - og alligevel var den bare supergod! Ja jeg vil nærmest sige, at den måske er bedre som halvlunken end helt kold. Den lidt lunkne temperatur passede nemlig rigtig godt til øllens bløde og lune smag. Min første tanke var, at den smagte lidt af far. Ikke af min far - men af konceptet Far. Blød og rar og hyggelig, og samtidig overhovedet ikke kedelig. Det passer jo altsammen meget godt med, at det er Evan og Darragh, der har brygget den. Og bliv nu endelig ved med det, I to!

Navnet var ESB, som enten stod for Extra Strong Bitter eller Extra Special Bitter -  eller Evan og Sanne Bitter, som min sjove far fandt på :) Ifølge etiketten er den "Brewed in the windy west by the shamrocks" - en smuk henvisning til den blanding af Vestjylland og Irland, og dermed de to bryggere (shamrocks er en trebladet kløver, som Irland bruger i cirka 80% af sit merchandise - lidt ligesom havfruen herhjemme). Gad vide om der findes en gavfrueøl?! Mon ikke...




Ingen kommentarer:

Send en kommentar